گزارش مهر از انتخابات كمیته المپیك؛

مشخص بودن رئیس و رقابت ۵ نامزد برای دبیركلی، اصلا هم مهندسی نیست!

مشخص بودن رئیس و رقابت ۵ نامزد برای دبیركلی، اصلا هم مهندسی نیست! اسب من: انتخابات كمیته ملی المپیك درشرایطی ۲۵ دی برگزار می شود كه تعداد نامزدهای ریاست كه یكی اعلام نموده به نفع دیگری كنار خواهد رفت، شائبه مهندسی بودن انتخابات را تقویت می كند.



به گزارش اسب من به نقل از مهر، ثبت نام كاندیداهای كمیته ملی المپیك در حالی روز گذشته به آخر رسید كه عدم ورود بعضی از روسا و مدیران ورزش به این انتخابات باآنكه ابهام برانگیز بود اما در عین حال مهر تائید دیگری بود بر مهندسی بودن مهمترین انتخابات ورزش كشور و اینكه برای پُركردن ۱۱ صندلی هیات رئیسه و هیات اجرایی در ساختمان المپیك رایزنی ها و تعاملاتی انجام شده است.
تعیین رئیس بدون رای گیری
اینكه نسبت به دوره گذشته تعداد افراد كمتری به انتخابات كمیته ملی المپیك ورود كردند و حتی برای پست مهمی مانند ریاست فقط دو نفر كاندیدا شدند خود دلیل محكمی بر این ادعاست. انتخابات سال ۹۲ كمیته ملی المپیك ۱۰ كاندیدای ریاست داشت اما برای این دوره و در كنار صالحی امیری است كه نامش از خیلی وقت پیش بعنوان گزینه اصلی ریاست مطرح بود، فقط خسروی وفا كاندیدای ریاست شده كه وی هم به صورت رسمی اعلام نموده در صورت ورود قطعی صالحی امیری انصراف خواهد داد!
با این اوصاف از حالا ریاست غیرورزشی ترین عضو مجمع كمیته ملی المپیك برای چهار سال آینده این كمیته قطعی است مگر اینكه انصرافی از سوی وی مطرح شود. از طرفی باآنكه صالحی امیری تا به امروز ورود شخصی به مسائل در رابطه با انتخابات كمیته ملی المپیك نداشته اما وقتی ریاست این كمیته تا این حد مشخص باشد، ابهامی در مورد مهندسی بودن انتخابات باقی نمی ماند.
كدام گزینه دبیركلی مجبور به استعفا می شود؟
بی شك تاثیرگذارترین پست اجرایی در كمیته ملی المپیك دبیركلی است. برای تصدی این پست ۵ نفر كاندیدا شده اند. طبق مصوبه ستاد نظارت بر انتخابات و بر مبنای آنچه در اساسنامه كمیته ملی المپیك هم به آن اشاره شده، این كاندیداها در صورت موفقیت در آزمون زبان می توانند در انتخابات شركت نمایند. با در نظر گرفتن اینكه هیچ یك از گزینه ها مشكلی در این زمینه نداشته باشند، در كل شانس كدام كاندیدا برای دبیركلی بیشتر است؟
* شاهرخ شهنازی دبیر كل كمیته ملی المپیك: چهار سال پیش در رقابت نزدیك با داورزنی دبیركل كمیته ملی المپیك شد. البته وی ابتدا اعلام انصراف كرد اما بعد از كناره گیری افشارزاده انصراف خویش را پس گرفت و موفق شد رای بیشتر مجمع را بگیرد اما آیا این دفعه هم می تواند از مجمع رای اعتماد لازم برای یك دوره چهار ساله دیگر را بگیرد؟ اصلا به شهنازی و جایگاهش در چهار سال قبل چه نمره ای باید داد؟ مشكلاتی كه شهنازی با آن مواجه می باشد، خیلی از فعالیت ها و برنامه های كمیته را تحت الشعاع قرار داد و حتی سبب شد وی نتواند بعنوان سرپرست كاروان ایران در محل بازی های كشورهای اسلامی حاضر شود. با این شرایط بعید به نظر می رسد اعضای مجمع دوباره به وی رای بدهند.
* مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو: جزو گزینه هایی است كه پیش از آغاز رسمی برنامه های انتخاباتی كمیته ملی المپیك صحبت های زیادی مرتبط با ورود وی به انتخابات مطرح بود و اینكه با خیلی از اعضای مجمع هم رایزنی و تعامل لازم برای كسب كرسی دبیركلی انجام داده است. علی نژاد در انتخابات سال ۹۲ هم كاندیدای نایب رئیسی و دبیركلی بود اما راه به جایی نبرد اما به نظر می رسد اینبار شرایط برای وی تا حدی زیادی متفاوت شده است.
* علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری: برای دوره گذشته انتخابات كمیته ملی المپیك هم كاندیدای دبیركلی و ریاست شده بود. مرادی در انتخابات ۹۲ نسبت به بازنشستگی افشارزاده اعتراض كرد و همین مسئله باعث كناركشیدن افشارزاده شد اما در نهایت هم خودِ مرادی نتوانست موفقیتی در انتخابات كسب كند.
* محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو: یكی از اولین سرداران سپاه كه به ورزش آمد و قرارداد جنجالی با شركت «جی وا» برای لباس های ملی پوشان در دوره كاری وی در فدراسیون فوتبال (مسئول كمیته بازریابی) منعقد شد، حالا سودای دبیركلی كمیته را دارد.
* صادق فرجی رئیس فدراسیون كاراته: حضورش روی صندلی ریاست كاراته به یكسال نرسیده كه مدعی دبیركلی كمیته ملی المپیك شده و آن هم در رقابت با گزینه هایی كه حداقل چندسال بیشتر از وی تجربه حضور در عرصه مدیریتی ورزش را دارند.
آنچه مسلم به جز شهنازی، دیگر گزینه های دبیركلی در صورت كسب رای در مجمع انتخاباتی كمیته ملی المپیك باید از ریاست فدراسیون مطبوع خود استعفا كنند.
خزانه داری؛ رقابت كاندیداهایی از طیف های مختلف
كمیته ملی المپیك طی چهار سال قبل در بخش خزانه داری و به خاطر دو شغله بودن محمدعلی شجاعی كه در نهایت منجر به استعفای وی شد، با چالش های زیادی روبرو بود. جدا از اهمیت مسائل مالی، همین چالش ها هم حساسیت هایی را نسبت به تصدی این پست برای دوره جدید بوجود آورده است. پستی كه برای آن چهار نفر كاندیدا شده اند.
* مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو: تمام تلاش و رایزنی های خویش را به تصدی پست دبیركلی معطوف كرده و به نظر می رسد برای این پست نسبت به خزانه داری شانس بیشتری داشته باشد.
هادی ساعی عضو كمیسیون ورزشكاران: پرافتخارترین ورزشكار ایرانی در تاریخ بازی های المپیك كه دو دوره (دوره سوم و چهارم) عضو شورای شهر تهران هم بوده و ریاست كمیسیون ورزشكاران را هم در كارنامه دارد. اما آیا این خصوصیت ها و تجربه ها برای تصدی پست خزانه داری كافی است؟ شاید نظر اعضای مجمع كه اكثرا روسای فدراسیون ها هستند این باشد كه برای این پست مهم به كسی رای دهند كه از جنس خودشان باشد و دردشان را بداند اما با این حال در روز رای گیری شانس ساعی در زمینه مشخص می گردد.
میترا نوری نایب رئیس فدراسیون هندبال: عضویت وی در مجمع انتخاباتی كمیته ملی المپیك كه به واسطه معرفی بعنوان كارشناس خبره انجام شد، با انتقادهای زیادی روبرو بود چون به هر حال وی از خصوصیت های موردتاكید اساسنامه در خصوص «كارشناس خبره در امور بازی های المپیك» برخوردار نیست. با این حال به خاطر انصراف عاطفه اسلامیان و با تصمیم هیات اجرایی، میترا نوری عضو مجمع شد و وی هم از همین عضویت برای كاندیدا شدن در انتخابات بهره برد. جالب اینكه نوری در نخستین ورود به انتخابات كمیته ملی المپیك برای پست تعیین كننده خزانه داری كاندیدا شده اما شاید خودش هم نسبت به موفقیت در این انتخابات خیلی مطمئن نباشد.
كیكاووس سعیدی رئیس فدراسیون گلف: در دوره گذشته نتوانست از كاندیدا شدن برای هیات اجرایی به نتیجه برسد اما به نظر می رسد برای این دوره انتخاباتی و موفقیت در آن، با عنایت به رقیبانی كه دارد، شانس بدی نداشته باشد.
برای تصدی پست خزانه داری كمیته ملی المپیك، سعیدی و علی نژاد در صورت كسب رای باید از ریاست فدراسیون های خود استعفا كنند.
نایب رئیسی؛ غیرقابل پیش بینی ترین پست
شاید غیرقابل پیش بینی ترین بخش انتخابات كمیته ملی المپیك، رای گیری برای دو پست نایب رئیسی باشد كه اتفاقا در دوره گذشته هم به دور دوم كشیده شد. رباب شهریان نایب رئیس دوم كمیته ملی المپیك برای تصدی دوباره این پست كاندیدا شده است. وی نخستین نفری كه بود كه برای این دوره انتخاباتی ثبت نام كرد و به نظر می رسد برای كسب رای بیشتر از هر رقیب دیگری با طاهره طاهریان رقابت داشته باشد.
طاهریان به واسطه معرفی بعنوان كارشناس خبره، مجوز عضویت در مجمع و كاندیدا شدن را به دست آورد. میان وی و مدیریت ورزش سال ها فاصله بوجود آمده درحالیكه شهریان طی سال های گذشته به صورت متوالی در ورزش حضور داشته و احیانا بنابراین نظر مدیران قدیمی تر ورزش روی وی است اما بطور قطع طاهریان هم بی رای در مجمع نیست. در هر صورت به نظر می رسد این دو كه تنها كاندیداهای خانم برای پست نایب رئیسی هستند، با هم رقابت داشته باشند و سایر كاندیداها هم با یكدیگر.
در میان دیگر كاندیداها هم خسروی وفا و باقرزاده كه اتفاقا بی تجربه از حضور در هیات اجرایی نیستند، از گزینه هایی هستند كه به نظر می رسد برای نایب رئیسی شانس داشته باشد. البته گزینه ای مانند نوروزی كه به تازگی برای عضویت در شورای برون مرزی، رای روسای فدراسیون را گرفت هم می تواند گزینه دارای شانس باشد.
در مجموع اینكه برای تصدی نایب رئیسی اول و دوم كمیته ملی المپیك محمود خسروی وفا، رباب شهریان، علی مرادی، هادی ساعی، هاشم اسكندری، محمود مشحون، فضل الله باقرزاده، حسین بابویی، مجید شایسته، طاهره طاهریان و غلامرضا نوروزی كاندیدا شده اند.
هیات اجراییِ پرطرفدار
برای تركیب ۶ نفره هیات اجرایی فقط افراد فعال در رشته های المپیكی می توانند كاندیدا شوند اما برای هیات رئیسه (رئیس، ۲ نایب رئیس، دبیر و خزانه داری) محدودیتی وجود ندارد با این حال تعداد افرادی كه كاندیدای هیات اجرایی شده اند خیلی بیشتر است شاید به خاطر اینكه در هیات رئیسه پست هایی مانند ریاست (كه البته از پیش تعیین شده است)، دبیركلی و خزانه داری شغل بشمار می رود.
علیرضا رحیمی، مهدی تاج، فضل الله باقرزاده، مجید كیهانی، خسرو قمری، محمد علیپور، سید عبدی افتخاری، محمدعلی صبور، صادق فرجی، محمد درخشان، زهرا اینچه درگاهی، مسعود خلیلی، احمد ضیایی، مجید شایسته، محسن رضوانی و علی دادگر ۱۶ نفری هستند كه برای تصدی ۶ صندلی هیات اجرایی كاندیدا شده اند.
در این میان باقرزاده علیپور هم اكنون هم عضو هیات اجرایی هستند و موفقیت آنها در این دوره انتخاباتی دور از ذهن نیست. گزینه ای مانند رحیمی هم به تازگی با رای روسای فدارسیون ها عضو شورای برون مرزی شد از گزینه های دارای شانس است.
به گزارش اسب من به نقل از مهر، انتخابات كمیته ملی المپیك ۲۵ دی ماه برگزار می گردد. ثبت نام كاندیداهای این انتخابات روز گذشته به آخر رسید و فردا هم فهرست نهایی كاندیداها بر مبنای نتیجه تائید صلاحیت آنها اعلام می گردد.

1396/10/16
18:28:35
5.0 / 5
4390
تگهای خبر: المپیك , رقابت , فدراسیون , ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری