اعلام برنامه‎های ضددوپینگ نادو؛

نوروزی: ورزشكاران تغییرات مكانی و زمانی خویش را به وادا اعلام كنند

نوروزی: ورزشكاران تغییرات مكانی و زمانی خویش را به وادا اعلام كنند اسب من: دبیركل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با یادآوری اینكه نمونه‏‎گیری سرزده از ورزشكاران المپیكی در برنامه وادا است، اظهار داشت: ازاین رو ورزشكاران باید جابه‎جایی مكانی و زمانیِ تمرینات خویش را اعلام كنند.



غلامرضا نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های فدراسیون پزشكی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) برای نظارت بر ورزشكاران اعزامی به المپیك و به خصوص ورزشكاران شانس مدال، اظهار داشت: این برنامه ها در حوزه سلامت جسمانی و مبارزه با دوپینگ پیگیری می شود. در هر دو حوزه هم به همكاری خودِ ورزشكاران نیاز داریم به خصوص برای مبارزه با دوپینگ كه از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هم پیگیری می شود.
وی ابتدا در مورد برنامه های معاینات سلامت اعضای كاروان اعزامی به المپیك توكیو توضیح داد و خاطرنشان كرد: تشكیل پرونده سلامت برای ورزشكاران اعزامی مانند همیشه در برنامه است. فدراسیون پزشكی ورزشی از حالا آماده است تا معاینه ورزشكاران را انجام دهد اما هنوز نفرات فدراسیون ها مشخص نیستند. به محض اینكه مسابقات انتخابی و كسب سهمیه در رشته های مختلف برگزار گردید و نفرات اعزامی مشخص شدند، معاینات جسمانی از آنها انجام می شود.
رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی در این رابطه افزود: احتمالاً از اواسط تابستان وارد این مرحله كاری می شود. معاینات مورد نظر شامل معاینات اسكلتی، عضلانی، قلب، عروق، داخلی و… می شود ضمن اینكه مشاوره های پزشكی، روانشناسی و تغذیه هم خواهیم داشت.
دبیركل نادو همینطور به برنامه های ضد دوپینگ موردنظر برای ورزشكاران اعزامی به المپیك توكیو اشاره نمود و اظهار داشت: مهمترین ابزار برای داشتن كاروانی پاك در میدان المپیك، در اختیار داشتن ورزشكار سالم و سلامت است. با در نظر گرفتن اهمیت این مورد و اینكه غافل شدن از آن می تواند تبعات غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد، برنامه های كاملی برای مبارزه با دوپینگ داریم و دانش افزایی هم در اولویت است.
وی افزود: دوره های آموزشی لازم برای تیم ها و ورزشكاران اعزامی برگزار می شود. ضمن اینكه اطلاعات لازم از راه دفترچه و سی دی های آموزشی هم در اختیارشان قرار می گیرد. این آموزش ها، معرفی مكمل های غیرمجاز و داروهایی كه منجر به مثبت شدن تست دوپینگ می شود را هم در بر می گیرند. قاعدتاً نمونه گیری هم بخشی از فعالیت های مان است باآنكه این كار از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم انجام می شود.
رئیس فدراسیون پزشكی با یادآوری اینكه وادا از محل استقرار و تمرین برخی ورزشكاران اطلاعات كاملی در اختیار دارد، اظهار داشت: این ورزشكاران كه عمدتاً المپیكی هستند در آستانه المپیك خیلی دقیق تر از جانب وادا كنترل می شود. مأموران این نهاد بین المللی تا قبل از المپیك سه بار به صورت سرزده مبادرت به نمونه گیری از این دسته ورزشكاران می كنند. البته احتمال دارد در بعضی مواقع هم این مأموریت به نادو ایران واگذار شود اما در هر صورت خودِ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ مدیریت تست دوپینگ این دسته ورزشكاران را بر عهده دارد.
نوروزی در همین رابطه به یك مبحث اشاره نمود و اظهار داشت: وادا بر مبنای اطلاعات مكانی كه از ورزشكاران موردنظر در اختیار دارد و زمان تمرینات و اردوهای شأن، مبادرت به نمونه گیری سرزده از آنها می كند. ازاین رو ورزشكاران باید هر گونه تغییر و جابه جایی را به اطلاع وادا برسانند. البته امور بین الملل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با فدراسیون جهانی مربوط به رشته های هر یك از ورزشكاران در ارتباط می باشد و می تواند از تغییرات و جابه جایی ها اطلاع پیدا كند اما بهتر است ورزشكاران برای پیشگیری از مشكلات احتمالی، خود مبادرت به این كار كنند.
وی با تاكید باردیگر بر اینكه مأموران وادا سه بار مبادرت به نمونه گیری از ورزشكاران می كنند، خاطرنشان كرد: در صورتیكه آنها در رجوع اول و دوم با غیبت ورزشكار مواجه شوند به تذكر اكتفا می كنند اما در صورت مواجه شدن با سومین غیبت طبق قوانین برخورد لازم را خواهند داشت.
دبیركل نادو همینطور خاطرنشان كرد: ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از این دسته ورزشكاران كه در لیست وادا قرار دارند، نمونه گیری نمی كند اما تست دوپینگ از سایر ورزشكاران و در زمان تمرین و مسابقه یا حتی خارج از این دو صورت خواهد گرفت.

1398/01/30
13:25:35
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: آموزش , اردو , المپیك , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری