مسلخ کرونا برای کودکان ۳ تا ۹ ساله ایرانی

مسلخ کرونا برای کودکان ۳ تا ۹ ساله ایرانی به گزارش اسب من نشانه های تاخیرهای رشدی کودکان ایرانی در سن ۳ تا ۹ سالگی در دوران کرونا حاکی از شرایط بغرنجی است که باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد چون که مطالعات نشان می دهد کودکان ۳ تا ۷ سال ایرانی در وضعیت بسیار ضعیف نسبت به میانگین نمره تبحر حرکتی قرار دارند و کودکان ۷ تا ۹ سال گرفتار تاخیر ۲ ساله در مهارت های جابجایی و تاخیر یک ساله در مهارت های توپی هستند.



به گزارش اسب من به نقل از ایسنا، آمار رسمی نشان داده است که در ایران تا به امروز بیشتر از ۷.۲ میلیون مبتلا و حداقل ۱۴۱ هزار نفر فوت ناشی از شیوع کرونا گزارش شده است و این میزان شیوع بالا و همینطور مخاطرات موجود منجر به آن شد که در همان اوایل بروز و انتشار ویروس در ایران مقامات بهداشتی به این نتیجه برسند که مهم ترین شیوه مقابله کاهش اجتماعات و قرنطینه خانگی است و به دنبال آن تمامی مدارس، فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی و حتی پارک ها و بوستان ها به تعطیلی کشید و مردم به ناچار خانه نشین شدند.
بر اساس طرح ملی بازی و نشاط کودکانه که از جانب فدراسیون ورزش های همگانی انجام شده و به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: در این ایام باآنکه توجه جهانیان به درستی روی اقدامات پیشگیرانه برای کاهش انتقال و همینطور اثرات اقتصادی بیماری کرونا ویروس متمرکز شده بود اما به هیچ وجه نباید از اثرات روانی، جسمانی، حرکتی و حتی شناختی که شرایط حاکم می تواند بر انسان ها داشته باشد، غافل شد.
در این بین کودکان یکی از حساس ترین گروههای سنی بودند که به شدت در معرض تبعات ثانویه همه گیری ویروس در جهان قرار داشتند و اثرات جانبی قرنطینه های طولانی مدت خانگی را میتوان در دو بعد رفتار حرکتی و سلامت روان بررسی کرد. در بعد رفتارهای حرکتی در این ایام، کم تحرکی غالب شده و امکان ایجاد عادت های بدرفتاری هم وجود دارد و همینطور در بعد سلامت روان، شرایط قرنطینه طولانی منجر به ایجاد استرس و اضطراب و تله های صدمه پذیری می شود.
در مجموع این شرایط منجر به از دست رفتن فرصت های طلایی توسعه مهارت های حرکتی کودکان شده است و در شرایط قرنطینه حدودا تمامی دانش آموزان از سنین مهدکودک تا سال آخر دبیرستان، خانه نشین شدند. تعطیلی مدرسه و سایر اماکن به صورت اساسی زندگی کودکان و خانواده های آنان را مختل کرده و ممکن بود عواقبی جبران ناپذیر بر سلامتی کودکان داشته باشد، ازاین رو لزوم این مورد به خوبی مشخص است که انجمن های در رابطه با حوزه کودکان باید این مخاطرات را به خوبی شناسایی و در جهت کاهش صدمه های ناشی آن تلاش می کردند.
با گذشت حدودا یک سال از زمان شیوع پاندمی به دنبال تلاش جهانیان برای مقابله با وضع موجود، مطالعات گسترده ای در تمامی حوزه ها صورت گرفت و در این بین با عنایت به تغییرات بوجود آمده در سبک زندگی خانواده ها و همینطور اعمال محدودیت های مکرر و طولانی مدت توسط دولت ها، یکی از حساس ترین گروههای سنی که علاوه بر خطر مبتلا شدن به ویروس در معرض خطرات ثانویه پاندمی قرار داشتند، کودکان بودند.
کودکان در کنار از دست دادن فرصت های تحرک، بازی، آموزش، ارتباط اجتماعی، طبیعت گردی، کاوش در محیط و... درحال سپری کردن فرصت طلایی رشد همه جانبه خود در حوزه های حرکتی، جسمانی، شناختی، روانی، عاطفی و اجتماعی بودند، ازاین رو به سرعت این زنگ خطر برای جهانیان و بخصوص فعالان حوزه سلامت و آموزش کودکان به صدا در آمد و اهمیت توجه ویژه به کودکان در این ایام پر رنگ شد.
در زمان قرطینه های طولانی مدت خانگی کودکان در معرض بی تحرکی شدید قرار گرفته و در هیچ گونه فعالیت ورزشی شرکت نداشتند و در کنار آن میزان قابل توجهی از استرس و اضطراب را از محیط خود دریافت می کردند، ازاین رو استفاده از روش های مناسب به منظور غنی سازی حرکتی زندگی کودکان و فراهم کردن ساعات شاد و پرنشاط به منظور کاهش اضطراب کودکان بسیار سودمند بود.
با عنایت به وضعیت بوجود آمده محققان و صاحب نظران حوزه رشد حرکتی کودکان در تلاش بوده تا با عرضه برنامه های مناسب به کوکان کمک کرده و از تبعات ثانویه پاندمی کاهش دهند، ازاین رو انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان فدراسیون ورزش های همگانی جمهوری اسلامی ایران تالش کرد با طراحی و اجرای بازی های هدفمند حرکتی در منزل با هدف افزایش میزان فعالیت بدنی کودکان ایرانی در چارچوب طرح "بازی و نشاط کودکانه" گام بلندی در جهت کاهش تبعات پیش روی کودکان در زمان پاندمی کووید بردارد و به صورت علمی تأثیر این طرح ملی را بر عملکرد حرکتی کودکان ۳ تا ۹ سال ایرانی مورد بررسی قرار دهد.
با عنایت به اهداف طرح، در خلال اجرای پروتکل و انجام مداخله موثر به منظور افزایش سطح فعالیت بدنی کودکان ۳ تا ۹ سال کشور، ارزیابی های موردنظر هم از راه دو آزمون استاندارد بین المللی رشد حرکتی با هدف تعیین میزان تاخیرهای رشدی (۳ تا ۷ سال) و همینطور بررسی کیفیت رشد مهارت های درشت کودکان (۷ تا ۹ سال) صورت و در جهت بررسی وضع موجود و همینطور میزان اثربخشی برنامه مداخله ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
در فاز تعیین سطح رشد حرکتی کودکان ۳ تا ۷ سال ایرانی میانگین نمره تبحر حرکتی کودکان در آزمون برابر با ۸.۵ گزارش شد. مقایسه نمرات کسب شده در آزمون با نرم های استاندارد نشان داد که ۱۹.۴ درصد کودکان در وضعیت بسیار ضعیف، قرار داشتند که در مقایسه با میانگین های گزارش شده کشورهای پیشرفته جهانی (۵ تا ۶ درصد) در شرایط غیر کرونا، نشان از تاخیرهای رشدی کودکان ایرانی دارد.
همچنین نتایج آزمون برای کودکان ۷ تا ۹ سال حاکی از تاخیر ۲ ساله کودکان در مهارت های جابجایی (دویدن، پریدن، یورتمه و... ) و تاخیر یک ساله در مهارت های توپی (ضربه فرهند، دریبل بسکتبال و پرتاب از بالای شانه و...) بود و این نتایج می تواند زنگ خطری برای مسؤلان و والدین ایرانی باشد. باید توجه داشت که میزان گزارش شده نسبت به نرم های جهانی بسیار ضعیف و به کارگیری روش هایی جهت توسعه هرچه بیشتر رشد حرکتی کودکان ایرانی امری بسیار ضروریست که باید مورد توجه مسؤلان امر قرار گیرد.
همانطور که نتایج این طرح هم نشان داد، بی گمان یکی از طریق های بهبود سطح مهارت های حرکتی پایه کودکان مشارکت آنها در فعالیتهای بدنی و بازی های حرکتی است و نتایج طرح حاضر نشان داد که شرکت در ۲۴ جلسه بازی هدفمند طراحی شده برای اجرا در خانه در زمان قرنطینه در ارتباط با پاندمی کویید تأثیر مفهوم داری بر چالاکی دستی، مهارت های دریافت و پرتاب، تعادل ایستا/پویا و به صورت کلی سطح مهارت حرکتی کودکان ایرانی داشت و این نتایج حاکی از کسب موفقیت در اجرای طرح ملی بازی و نشاط کودکانه بود و نشان داد که شرکت در تمرینات و بازی های طراحی شده منجر به بهبود شاخصهای رشد حرکتی کودکان می شود.
در مجموع نتایج حاصل، حاکی از موفقیت اجرای طرح ملی "بازی و نشاط کودکانه" بود و نشان داد که شرکت در این طرح علاوه بر افزایش سطح فعالیت بدنی در زمان قرنطینه خانگی، منجر به بهبود چالاکی دستی، مهارت های دریافت و پرتاب، تعادل ایستا/پویا و به صورت کلی سطح مهارت حرکتی کودکان مشارکت کننده می شود و همینطور نتایج طرح حاضر زنگ خطر در زمینه سطح پایین میزان مهارت حرکتی کودکان ایرانی را به صدا درآورد و مشخص شد که میزان تبحر حرکتی کودکان ایرانی نسبت به نرم های موجود بسیار پایین است و جهت مقابله با وضعیت موجود برنامه ریزی دقیق و مشارکت تمامی دستگاههای ذیربط بسیار ضروریست.




منبع:

1401/04/18
11:08:36
5.0 / 5
356
تگهای خبر: آموزش , اسب , استاندارد , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری