ابهام ادامه دار در مورد سال ۹۹ و ۱۴۰۰؛

علامت سوال مشترک صداوسیما و وزارت ورزش!

علامت سوال مشترک صداوسیما و وزارت ورزش! به گزارش اسب من به صورت دقیق معلوم نیست که طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ چه میزان از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی پرداخت شده درحالی که باید در مجموع  ۲ سال، مبلغی معادل ۶۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت ورزش قرار می گرفت تا آنرا بین فدراسیون های ورزشی مربوطه تقسیم کند.



به گزارش اسب من به نقل از ایسنا، نخستین بار، بر مبنای قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. در این قانون، همینطور درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی مبحث بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.
۱۴۰۰
همینطور بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم می شد، ازاین رو سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد بود که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شد و مطابق قانون بودجه، در سال ۱۴۰۰ صداوسیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.
۱۴۰۱
بر مبنای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود و نسبت به عدد ۱۵۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه ۱۴۰۰، رشد ۲.۱ برابری را نشان داده است. در نهایت هم نمایندگان مجلس، صدا وسیما را به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی مکلف کردند.
برپایه بند ط تبصره ۹؛ به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند که در نهایت مجلس و در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند ط تبصره ۹ را تصویب و در بخش هزینه ای مصوب کرد که وجوه واریزی از محل ردیف ۴۷-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت سی درصد (۳۰ درصد) در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون های مربوط) و هفتاد درصد (۷۰ درصد) در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.
بر مبنای قانون بودجه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی مبحث بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با عنایت به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵ میلیارد تومان خواهد بود.
چقدر از حق پخش در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده است؟
دیماه سال ۱۴۰۰ بود که برای نخستین بار یکی از مسؤلان سازمان صداوسیما ادعا نمود درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۹۹ به صورت کامل به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است. او همینطور اعلام نمود در سال ۱۴۰۰ هم بخشی از درآمدهایی که بابت این مورد پیشبینی و وصول شده، به حساب خزانه پرداخت شده است.
مصطفی محمدی، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما در ارتباط با آخرین وضعیت پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه داری کل کشور اظهار داشته بود: در بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بخشی به نام حق پخش داشتیم؛ در بودجه سال قبل عددی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تکلیف شده بود به صورت کامل توسط سازمان صدا و سیما پرداخت شده و در سال ۱۴۰۰ هم بخشی از درآمدهایی که بابت این مورد پیشبینی و وصول شده، به حساب خزانه پرداخت شده است.
او همینطور اظهار داشته بود: طبق اطلاع در سال ۹۹، بخشی از این منبع درامدی باید توسط وزارت ورزش و جوانان تأمین می شد که در دولت قبل هیچ عددی تأمین نشد و در دولت جدید و سال ۱۴۰۰ هم هنوز اطلاع دقیقی از این مورد نداریم. سازمان صدا و سیما به تمام تکالیف قانونی خود در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ عمل کرده است.
این درحالی است که دیماه سال قبل یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با ایسنا اعلام نمود وزارت ورزش و جوانان از محل حق پخش درآمدی ندارد که به حساب خزانه داری کل کشور واریز نماید و با استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، صداوسیما باید درآمدهایی که از محل حق پخش تلویزیونی به دست می آورد را به نسبت ۳۰ به ۷۰ به حساب خزانه واریز نماید.
وی همینطور گفته بود امسال سازمان صداوسیما طی دو مرحله پولی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کرده اما سازمان برنامه هنوز تخصیصی نداده است. در مرحله اول ۲۵ میلیارد تومان واریز شده که ۳۰ درصد معادل ۷.۵ میلیارد تومان آن سهم وزارت ورزش و جوانان است و طبق آخرین اطلاعات حدود ۱۲ میلیارد تومان دیگر هم در مرحله دوم واریز شده است اما هنوز اطلاع دقیقی در ارتباط با واریزی دوم نداریم. این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان ضمن اشاره به این که در سال ۹۹ هیچ پولی از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به حساب خزانه داری کل کشور واریز نشده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ هیچ مبلغی به وزارت ورزش و جوانان پرداخت نشده و پرونده سال ۹۹ بسته شد و هیچ مبلغی را واریز نکردند.
قبل از آن هم بنا بر اعلام ژاله فرامرزیان، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، علیرغم این که سازمان صداو سیما در سال ۹۹ مکلف به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه داری کل کشور بود اما ریالی از مبلغ تعیین شده را واریز نکرد و با عنایت به اتمام سال، پرونده این پرداخت به وزارت ورزش و جوانان بسته شد.
حال اما مساله مهم تحقق ۶۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی است که در ارتباط با آن تابحال اطلاع رسانی شفاف و دقیقی از جانب سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان صورت نگرفته است و در جوابیه صداوسیما که در اختیار ایسنا قرار گرفته بود عدد دقیق و مشخصی اعلام نشده و صرفاً به بیان کلیات بسنده شده بود. در این جوابیه آمده بود: بدیهی است که واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی مشخص نزد خزانه داری کل کشور از تکالیف قانونی مشترک هر دو دستگاه (وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما) است و موکدانه بیان می شود؛ این سازمان از قانون مصوب تخطی نکرده و با وجود تنگناهای بودجه ای، سهم تعهد شده خویش را در انتهای سال ۱۳۹۹ به صورت کامل به ردیف درآمدی مربوط، نزد خزانه داری کل کشور واریز و در سال ۱۴۰۰ هم بخش قابل توجهی از تعهدات خویش را به حساب خزانه پرداخت کرده است.
ازاین رو با عنایت به این که بر مبنای قانون بودجه، باید از محل درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی مبحث بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه ۹۴.۵ میلیارد تومان به ورزش ایران تعلق گیرد، بهتر است وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما نسبت به تخصیص ردیف های اعتباری مشخص شده در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند.



1401/02/10
12:11:39
5.0 / 5
503
تگهای خبر: تبلیغات , تیم , دستگاه , رشد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری