وزیر ورزش و جوانان با حضور در اسب من مطرح كرد

سلطانی فر: حضور بازنشسته ها در انتخابات فوتبال ممنوعست

سلطانی فر: حضور بازنشسته ها در انتخابات فوتبال ممنوعست به گزارش اسب من وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه وزارتخانه متبوعش از هیچ کاندیدایی در انتخابات فدراسیون فوتبال حمایت نمی کند، اظهار داشت: ˮاگر نامزدی اعلام نماید که مورد حمایت وزارت ورزش است، این مسئله صحت نداردˮ. او همین طور اصرار کرد که این فدراسیون بعنوان یک موسسه عمومی غیردولتی، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی است و بر این اساس بازنشستگان نمی توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال حضور داشته باشند.


به گزارش اسب من به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که در ابتدای امر موفق به ستاندن رای اعتماد از مجلس نهم نشد، اما بعد از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش باردیگر از طرف رئیس جمهوری بعنوان نامزد این وزارتخانه به مجلس معرفی و با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۹۵ به سمت وزارت ورزش و جوانان انتخاب|شد. وی همین طور ۲۹ مردادماه ۱۳۹۶ برای بار دوم از مجلس شورای اسلامی بعنوان وزیر ورزش و جوانان بمنظور فعالیت در کابینه دولت دوازدهم، رای اعتماد گرفت.
ورزش ایران طی چند سال اخیر و خصوصاً از زمان حضور مسعود سلطانی فر در ساختمان نقره ای رنگ سئول، بعنوان وزیر ورزش و جوانان که حدود بیش از چهار سال از عمر آن می گذرد، دستخوش فراز و فرودهای بسیاری بوده و در این مدت عملکرد دولتمردان ورزش ایران و در راس آن وزیر ورزش با نظارت کارشناسی مخالف و موافق بسیاری همراه شده است. فوتبال اما رشته ورزشی است که هرچند اشتباه، ولی همیشه از طرف طیف وسیعی از مردم، عملکردها در ارتباط با آن یا بعنوان نقطه قوت و نمره اصلی کارنامه وزرای ورزش تلقی می شود یا اینکه به چالش جدی دوران وزارت وزرا تبدیل می شود.
علی رغم اینکه ماجرای پرونده ویلموتس به یک چالش جدی برای ورزش ایران تبدیل شد و شرایط را خیلی مشکل کرد، سلطانی فر معتقد می باشد فوتبال ایران در سطح تیم ملی و لیگ قهرمانان آسیا طی چهار سال قبل نتایج خوبی را کسب کرده است و در فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان نیز عملکرد خوبی در سطح قاره و بین قاره ای داشته ایم، هرچند بگفته وی اینکه در مورد فوتبال پایه، ساماندهی باشگاه ها، درآمدزایی فدراسیون فوتبال و... اقدامات کافی صورت نگرفته، مسائل دیگری است که قابل طرح و گفت و گو است.
در ارتباط با مسائل مختلفی همچون اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال، ماجرای حضور ویلموتس در فوتبال ایران و قرارداد عجیب آن، چالش شستا و آخرین وضعیت بازپرداخت استقراض دو میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در جهت پرداخت مطالبه سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی، خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، بررسی وضعیت ورزش همگانی، المپیک توکیو و تبدیل پاداش قهرمانان المپیکی از سکه به مبلغ مالی و غیره با مسعود سلطانی فر، سومین وزیر ورزش و جوانان به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح این گفت و گو آمده است.
* آقای وزیر! در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال و در یک سال قبل مسائل مختلفی مطرح است. متاسفانه این انتخابات پرسه عجیب و طولانی را نیز پشت سر گذاشته و در نهایت اگر اتفاق خاصی نیفتد مقرر است با حدود یکسال تاخیر، انتخابات این فدراسیون با اساسنامه جدید در اسفندماه جاری برگزار گردد. در ارتباط با مباحث گوناگون پیرامون فوتبال ایران و انتخابات فدراسیون فوتبال بفرمایید.
در مقدمه باید به اطلاع برسانم، وزارت ورزش و جوانان برنامه های مختلفی را از شروع دوره کاری بنده بعنوان برنامه های مهم و اساسی مدنظر قرار داد و اهتمام کرد بعنوان فعالیتهای پایه ای این موارد را دنبال کند. در همین رابطه پیش نویس قانون وزارت ورزش و جوانان تهیه و به دولت ارجاع و ظرف پنج ماه به تصویب رسید و در انتهای سال ۹۶ به مجلس رفت، اما پروسه تصویب آن در مجلس خیلی به طول انجامید و در نهایت حدود چهار ماه قبل مصوبه مجلس با تاییدیه شورای نگهبان ابلاغ گردید تا ورزش کشور بعد از ۴۹ سال دارای یک قانون جدید و قطعی تحت عنوان قانون وزارت ورزش و جوانان شد که مبنا و سند اصلی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های یکساله، پنج ساله و چشم اندازهای ۲۰ ساله است و دیگر با تغییر وزرا سند بالا دستی و سیاست های کلان وزارت ورزش و جوانان تغییر نخواهد کرد.
حدود چهار ماه قبل مصوبه مجلس با تاییدیه شورای نگهبان ابلاغ گردید تا ورزش کشور بعد از ۴۹ سال دارای یک قانون جدید و قطعی تحت عنوان قانون وزارت ورزش و جوانان شد که مبنا و سند اصلی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های یکساله، پنج ساله و چشم اندازهای ۲۰ ساله است و دیگر با تغییر وزرا سند بالا دستی و سیاست های کلان وزارت ورزش و جوانان تغییر نخواهد کرد. در حوزه فوتبال اما اتفاقاتی که در این رابطه طی چند سال اخیر در سطح ملی نتایج حاصل شده بسیار عالی بوده است و اگر دوره چهار ساله را بررسی کنید خصوصاً در زمینه تصویب اساسنامه فدراسیون به نتایج مطلوبی می رسید. چهار دوره با اما و اگر به جام جهانی رفته ایم و اولین باری که صعود ما دو هفته به انتها بازی های مقدماتی در سال ۲۰۱۷ حتمی شد که افتخار آمیز و بی دردسر در این دوره بود.
در گروه مرگ در جام جهانی ۲۰۱۸ با قهرمانان جهان، اروپا و آفریقا هم گروه شدیم و همه تصور می کردند که ما در بهترین شرایط با یک مساوی و دو باخت سنگین به کشور بازگردیم اما بهترین نتیجه را در پنج دوره جام جهانی به دست آوردیم و شاید می توانستیم پرتغال را هم شکست دهیم و هم به اسپانیا بازی را واگذار نکنیم و با وجود شکست مقابل اسپانیا، مقام معظم رهبری پیام تبریک فرستادند و خداقوت گفتند، اما بچه ها با چنگ و دندان بازی کردند و هرچند که ما باختیم اما رهبری پیام دادند و مردم هم راضی بودند.
چند ماه بعد هم به جام ملت های آسیا رفتیم و ۱۴ سال بود که ما به مرحله نیمه نهایی نرسیده بودیم و اگر در بازی با ژاپن، آن اشتباه را روی گل اول مرتکب نمی شدیم و تیم از هم نمی پاشید و به فینال می رفتیم، معتقد بودم که قطر را در فینال شکست می دادیم.
در لیگ قهرمانان آسیا نیز طی چهار سال قبل نتایج خوبی را کسب کردیم، پرسپولیس دو بار به فینال و استقلال هم یکبار به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و باشگاه های دیگر هم خوب بودند و نهایتا در فوتسال و فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان نیز عملکرد خوبی در سطح قاره و بین قاره ای داشته ایم، اما اینکه در مورد فوتبال پایه، ساماندهی باشگاه ها، درآمدزایی فدراسیون فوتبال و... اقدامات کافی صورت نگرفته، مسائل دیگری است که قابل طرح و گفت و گو است.


* اساسنامه فدراسیون فوتبال هم فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. نظر شما درباره اتفاقات پیرامون اصلاح اساسنامه چیست؟
ما می دانیم که اصلا چنین فشاری در ارتباط با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس از طرف فیفا در ارتباط با اساسنامه وجود نداشته و حتی در کشورهای آسیای میانه نیز اینطور نیست. به هر حال برخی نیز از داخل خط می دادند و FIFA و AFC را حساس می کردند که این مساله قابل تامل بود.
از نظر بنده در ادامه فعالیت ها، تصویب اساسنامه فدراسیون بعد از حدود ۱۵-۱۴ سال در یک کش و قوس یکساله، نهایتا از سال قبل تاکنون، به تصویب فیفا رسید و باید تصریح کرد که فوتبال ایران همیشه با یک اساسنامه تایید نشده اداره شده و مبنای کار بود و حتی دو مجمع انتخاباتی برمبنای آن برگزار شده و فیفا همیشه در ارتباط با آن اشکالاتی را وارد می کرد.
این بار هم فیفا خیلی سخت گیری کرد و شاید فشار وارده به ایران را در ارتباط با مستقل بودن و غیر دولتی بودن را در مورد خیلی از کشورهای منطقه وارد نکرد و ما می دانیم که اصلا چنین فشاری در ارتباط با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس وجود نداشته و حتی در کشورهای آسیای میانه نیز اینطور نیست. به هر حال برخی نیز از داخل خط می دادند و FIFA و AFC را حساس می کردند که این مساله قابل تامل بود. در نهایت با تدابیر صورت گرفته توانستیم تاییدیه فیفا را ستاندن نماییم و امیدواریم در پروسه انتخابات با بررسی صلاحیت ها، انتخابات آزاد، رقابتی و خوبی را داشته باشیم و بتوانیم مجموعه موفقیت هایمان را طی چهارسال گذشته در عرصه فوتبال تکمیل نماییم.
وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات کاملا بی طرف است و هر کاندیدایی در هر کجایی اعلام نماید که از جانب وزارت ورزش حمایت می شود، شدیدا این مسئله را تکذیب می کنم. وزارت ورزش در مورد هیچ کاندیدایی نظر خاصی ندارد و به دنبال برگزار شدن یک انتخابات کاملا آزاد و رقابتی است.
* زمزمه های مختلفی در ارتباط با حضور نامزدهای بازنشسته در انتخابات فدراسیون فوتبال شنیده می شود و تعدادی از این افراد می گویند که فدراسیون فوتبال مشمول قانون بازنشستگی نمی گردد، در حالیکه این قانون عمومی و جاری کشور است و معین نیست که چرا همچنان در حوزه فوتبال برخی افراد حاضر نیستند به این قوانین تن دهند؟
فدراسیون فوتبال، همانند سایر فدراسیون ها بعنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی دارای استقلال، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی کشور است و طبیعتا در ارتباط با مسئولیت هایی که در هیات رییسه بعنوان شغل تلقی می شود، حتما باید قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اجرا شود و این دسته افراد نمی توانند در حضور داشته باشند.
* در مورد ویلموتس و قرارداد عجیب آن نیز صحبت کنید، چه در ارتباط با شرکتی که این سرمربی بلژیکی را معرفی کرده و چه در ارتباط با خسارت های سنگینی که این قرارداد برای فوتبال ایران به بار آورد.
اینکه پروسه انتخاب ویلموتس چگونه بوده طبیعتا در مراحل بررسی پرونده توسط نهادهای نظارتی مشخص شده و می شود و آن مرکز گرچه سه نفر را معرفی کرده بود اما بیانیه رسمی دادند و اعلام نمودند که آنها را دور زده اند و در ارتباط با قرارداد ویلموتس هیچ تماسی با آنها گرفته نشده و قرارداد بسته شده از مسیر آنها پیش نرفته است.
بر اساس بررسی صورت گرفته با کمک وکلای مختلف، متوجه شدیم در کمیته تعیین وضعیت، متاسفانه در لایحه دفاعیه تهیه شده توسط وکیل وقت فدراسیون فوتبال، خیلی از مستندات ذکر و ضمیمه نشده و این حکم برمبنای محتوای پرونده صادر شده و از دید وکلای فعال در عرصه بین الملل نیز حکمی سنگین و ناعادلانه بود، بدین سبب از تیم حقوقی حوزه معاونت ریاست جمهوری، تیم حقوقی معاونت وزارت امور خارجه و همین طور دفتر خدمات امور بین الملل نهاد ریاست جمهوری تقاضا شد کمک کنند تا در مرحله طرح این پرونده در دادگاه عالی حکمیت ورزش(CAS) بعنوان مشاوران پرونده به کمک تیم وکلای حقوقی فدراسیون فوتبال بروند، همین طور فدراسیون فوتبال نیز تیم وکلای حقوقی خاصی را مرکب از سه چهار نفر از وکلای فعال در حوزه حقوق ورزشی به کار گرفت و لایحه دفاعیه در نهایت متناسب با واقعیت، محتوای پرونده و حقوق فدراسیون فوتبال مدنظر نظر قرار گرفت.


زمانی که شرح رای محکومیت در پرونده از طرف فیفا به دست فدراسیون فوتبال رسید، مجموعه وکلا و صاحب نظران حقوقی معتقد بودند که دفاع خوبی انجام نشده و بسیار امیدوارند در این مرحله بتوانند موفق شده و حکم مربوطه را بشکنند. لایحه دفاعیه در این رابطه بوسیله وکلای فدراسیون فوتبال تهیه شده و لایحه دفاعیه نهایی، ۲۴ دی ماه به CAS ارسال شد. در این خصوص از یک وکیل خارجی متبحر استفاده و از دو مشاور حقوقی بین المللی دیگر نیز مشاوره و نظریه حقوقی ستاندن شد. طبق روند دادرسی، بعد از دریافت لایحه دفاعیه ایران از طرف CAS، بلافاصله موضوع به وکلای ویلموتس اعلام می شود و بعد از آن نیز، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز طول می کشد تا دفاعیه طرف مقابل تهیه و ارسال شود در نهایت جلسه رسیدگی حضوری برگزار می شود.
لایحه دفاعیه در این رابطه بوسیله وکلای فدراسیون فوتبال تهیه شده و لایحه دفاعیه نهایی، ۲۴ دی ماه به CAS ارسال شد. در این خصوص از یک وکیل خارجی متبحر استفاده و از دو مشاور حقوقی بین المللی دیگر نیز مشاوره و نظریه حقوقی ستاندن شد. طبق روند دادرسی، بعد از دریافت لایحه دفاعیه ایران از طرف CAS، بلافاصله موضوع به وکلای ویلموتس اعلام می شود و بعد از آن نیز، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز طول می کشد تا دفاعیه طرف مقابل تهیه و ارسال شود در نهایت جلسه رسیدگی حضوری برگزار خواهد شد
در جلسه حضوری، سه داور حضور خواهند داشت که یکی از آنها از جانب فدراسیون فوتبال ایران، دیگری مربوط به طرف مقابل و داور سوم نیز از داوران CAS است که آخرین بررسی در آن جلسه صورت خواهد گرفت و طبق برآوردها، وکلای ایران امیدوارند که در این پرونده به احتمال زیاد موفق به لغو حکم صادره از طرف فیفا خواهند شد.
* وضعیت رسیدگی قضایی در داخل کشور بمنظور برخورد با عاملان و متخلفان این قرارداد چگونه است؟
این مسئله باید از دستگاه قضایی پرسیده شود و بنده در جریان مسائل مربوط به آن نیستم.
* ماجرای شستا و آخرین وضعیت بازپرداخت استقراض ۲ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در جهت پرداخت مطالبه ویلموتس نیز ماجرایی عجیبی را آفریده است. گفته می شود، شما بعنوان وزیر ورزش و جوانان به همراه معاون اول رئیس جمهوری در پرداخت این مبلغ به فدراسیون فوتبال نقش اصلی را داشته اید؟
در آن زمان مکاتبات خیلی از سوی فدراسیون فوتبال ایران با فیفا انجام شده بود تا از محل اعتبارات این فدراسیون در فیفا، همانند گذشته حقوق سرمربی تیم ملی پرداخت گردد اما اعلام گردید به علت برخی تحریم های جدید آمریکا، هیچ بانکی حاضر به جابجایی پول به مقصد، به دستور و در ارتباط با ایران نیست و در نهایت رئیس وقت فدراسیون به ما اعلام نمود که زمان پرداخت مطالبه ویلموتس فرا می رسد و برای کشور خوب نیست که توان چنین پرداختی را ندارد و آبروی کشور خواهد رفت که نتوانیم دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال را پرداخت نماییم.
رییس وقت فدراسیون، با چند مجموعه صنعتی همچون شرکت مس و شرکت گل گهر صحبت کرده بود تا بتواند از آنها استقراض کند و بعد از پیگیری هایی که نتیجه بخش نبود ما از آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست استقراض از یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا کردیم که از طرف وی اعلام گردید باید مجوز مرجع قانونی ذی ربط با تحریم ها صادر و ظرف چند ماه بعد از آن پول مربوطه بازگردانده شود. ستادی زیر مجموعه شورایعالی امنیت ملی وجود دارد به نام ستاد مقابله با تحریم که رئیس آن ستاد، معاون اول رئیس جمهوری بوده و معاون اول قوه قضاییه نیز عضو این ستاد و تایید کننده همه مصوبات می باشند. مسئولان مختلف نهادهای نظارتی، امنیتی و اقتصادی دیگر اعضای ستاد هستند و موضوع استقراض دو میلیون یورویی از شستا به تصویب ستاد مقابله با بحران شورایعالی امنیت ملی رسید و بانک مرکزی نیز تایید نمود و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه حضور داشتند و موضوع به تایید همگان رسید تا مراحل قانونی آن طی شود و مصوب شد که این مبلغ باید از محل اعتبارات فدراسیون فوتبال و با ضمانت وزارت ورزش در تاریخ مشخص بازپرداخت شود. پول مربوطه ستاندن و به بانکی در ترکیه رفت تا دستمزد ویلموتس و دستیارانش پرداخت گردد اما چون مبدا پول مربوطه ایران بود تا جایی که اطلاع داریم هنوز بخش عمده ای از پول در حساب وی وجود دارد چون امکان برداشت وجود نداشته و الان در حساب موجود است.


* چرا وزارت ورزش به این مساله ورود کرد؟
در ۳۱ فروردین ماه ۹۹، بدهی فدراسیون فوتبال، به علت استمرار تحریم های ناعادله آمریکا، با وجود پیگیری های فراوان که مکاتبات آن وجود دارد و به دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ارسال شده، به شستا پرداخت نشد و بنا به پیگیری آنها، فدراسیون درخواست استمهال کرد، چرا به که دلیل استمرار تحریم، امکان پرداخت پول وجود نداشت، بدین سبب موضوعی نیست که در اراده فدراسیون فوتبال باشد. دلیل چنین اقدامی از طرف فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حفظ آبروی نظام بود و اگر پول سرمربی تیم ملی را پرداخت نمی کردیم، در کمتر از پنج دقیقه تمامی رسانه های دنیا اعلام می کردند که جمهوری اسلامی، دولت یا فدراسیون فوتبال ایران توان پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورش را ندارد و این مسئله برای ما از نظر حیثیتی در سطح بین الملل مشکل آفرین بود و اقدامی که انجام شد در جهت حفظ حیثیت نظام بود و الان نیز چند برابر این پول در حساب فدراسیون فوتبال ایران در فیفا وجود دارد.
به صورت موقت تا حالا مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در پنج قسط پرداخت شده از اعتبارات فدراسیون فوتبال که از محل های مختلف دریافت کرده و وزارت ورزش نیز سالانه بودجه ای را در اختیار این فدراسیون قرار می دهد به شستا پرداخت شده است و اگر برمبنای نرخ ارز نیمایی هم محاسبه شود بیش از ۵۰ درصد استقراض، بازپرداخت شده چونکه در مقاطع زمانی مختلف و در طول یکسال اخیر پول پرداخت شده و قیمت یورو در ابتدای دوره پرداخت، ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان هم بوده است و زمان های پرداخت ها مشخص و قابل تبدیل است.
به صورت موقت تا حالا مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در پنج قسط پرداخت شده از اعتبارات فدراسیون فوتبال که از محل های مختلف دریافت کرده و وزارت ورزش نیز سالانه بودجه ای را در اختیار این فدراسیون قرار می دهد به شستا پرداخت شده است و اگر برمبنای نرخ ارز نیمایی هم محاسبه شود بیش از ۵۰ درصد استقراض، بازپرداخت شده چونکه در مقاطع زمانی مختلف و در طول یکسال اخیر پول پرداخت شده و قیمت یورو در ابتدای دوره پرداخت، ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان هم بوده است و زمان های پرداخت ها مشخص و قابل تبدیل است.
در روز دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم های فوتبال پرسپولیس و اولسان کره جنوبی بنده با اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در محل مسابقه در قطر مذاکرات مفصلی را انجام داده و اعلام کردم که دو میلیون یورو از حساب فدراسیون فوتبال ایران در فیفا پرداخت گردد چونکه شرکت پرداخت کننده ارز به فدراسیون فوتبال، در جهت ستاندن مطالبات خود اقدام نموده و در ارتباط با توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال حکم قضایی گرفته و این برای فوتبال ایران خوب نیست و فیفا باید در این حوزه کمک نماید و اینفانتینو قول داد که از پنجم ژانویه گروهی را جهت بررسی مامور کرده تا نحوه پرداخت این دو میلیون یورو را مشخص و عملیاتی شود.
به هر حال اگر این پول از طرف فیفا پرداخت گردد به شستا بازپرداخت می شود و در صورتیکه این اتفاق رخ ندهد برمبنای نظر نهایی ستاد مقابله با تحریم شورایعالی امنیت ملی اقدام خواهیم کرد و مابقی مطالبه را به صورت ریالی تسویه می شود.
* موضوع ایرادات وارده به چک فدراسیون فوتبال چیست؟
چک را فدراسیون فوتبال بعنوان تضمین داده است، ضمنا کسی نمی تواند منکر دریافت و بازپرداخت این مبلغ شود چونکه پشت ایم مهم مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورایعالی امنیت ملی وجود دارد، مگر فدراسیون فوتبال تا حالا با استناد به این چک تضمین شده ۲۱ میلیارد تومان از بدهی را پرداخت کرده است؟
* به سختی بازپرداخت قسمتی از این دو میلیون یورو تا حالا انجام شده است، اگر دادگاه حکمیت ورزش نیز به محکومیت و پرداخت غرامت از طرف فدراسیون فوتبال ایران در پرونده ویلموتس رای داد، چه خواهید کرد؟
فدراسیون فوتبال چیزی معادل این رقم را در فیفا سپرده دارد و اگر اشتباه نکنم حدود هفت میلیون دلار موجودی فدراسیون فوتبال در فیفا است و امیدواریم با همکاری بهترین وکلا، حکم پرونده ویلموتس شکسته شود.
* آقای سلطانی فر! یکی از چالش های اساسی ورزش ایران به وضعیت حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی مربوط می شود و شما در مجلس شورای اسلامی بر افزایش سهم ورزش در اقتصاد تاکید کرده بودید. سهم ورزش ایران در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد و در سال ۹۹ معادل ۴۵ میلیارد در نظر گرفته شده است؛ رقمی بسیار اندک که در ارتباط با نحوه توزیع آن هم ابهامات اساسی وجود دارد! حداقل انتظار از وزارت ورزش این بود که بتواند مسئله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را بعنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ورزش ایران حل کند.


ماجرای حق پخش یک چالش ۴۰ ساله است و بخش عمده ای از درآمد باشگاه های معروف دنیا از حق پخش تامین می شود و تا ۳۰ الی ۳۵ درصد درآمد آنها از محل حق پخش است. در ۱۵ سال قبل مسئولان مختلف در وزارت ورزش و جوانان، سازمان وقت تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال درگیر ماجرا شدند و حتی از ورود دوربین های سازمان صدا و سیما به ورزشگاه ها ممانعت به عمل آوردند اما در نهایت مقامات بالادستی دخالت کردند، چونکه فوتبال با عنایت به جذابیت برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صدا و سیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صدا و سیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال جاری و سال آینده مدنظر قرار گیرد و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شود.
اما تا کنون که در دی ماه سال ۱۳۹۹ به سر می بریم، حتی یک ریال هم از طرف سازمان صدا و سیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواهان ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد. امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری های لازم را انجام دهند چونکه این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته های ورزشی متعلق می باشد.
* چرا در حوزه زیرساخت ها خصوصاً در رشته فوتبال اقدامات لازم صورت نگرفته است؛ بطور مثال در حوزه کمک داور ویدویی ورزشگاه های ایران تجهیز نشدند، مسئله ای که یکی از اصلی ترین دلیلهای جنجال و تنش در ورزش ایران است! در حالیکه با قسمتی از حقوق و غرامت احتمالی ویلموتس این امکان وجود داشت که ورزشگاه های تیم های لیگ برتری کشور به VAR تجهیز شود.
فدراسیون فوتبال، فدراسیون مستقلی است و باید با انتخاب رئیس جدید در این حوزه اقدام نماید. در مورد جریمه ویلموتس متاسفانه برخی از رسانه ها و کارشناسان، پیش از مرگ خودکشی می کنند و قبل از اینکه حکم نهایی صادر شود فدراسیون فوتبال را محکوم کرده اند که این شش میلیون یورو باید پرداخت گردد. هنوز حکم نهایی صادر نشده و به احتمال زیاد انشاالله محکوم نخواهند شد. فدراسیون فوتبال، فدراسیون مستقلی است و باید با انتخاب رئیس جدید در این حوزه اقدام نماید. در مورد جریمه ویلموتس متاسفانه برخی از رسانه ها و کارشناسان، پیش از مرگ خودکشی می کنند و قبل از اینکه حکم نهایی صادر شود فدراسیون فوتبال را محکوم کرده اند که این شش میلیون یورو باید پرداخت گردد. هنوز حکم نهایی صادر نشده و به احتمال زیاد ان شاءالله محکوم نخواهند شد.
* تیم ملی فوتسال بانوان ایران ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۷ برای دومین دوره پی در پی قهرمان آسیا و به دنبال این قهرمانی قرار شد که فدراسیون فوتبال به اعضای تیم ملی، ۲۲ میلیون تومان پاداش بدهد اما از آن زمان تا حالا هنوز این پاداش پرداخت نشده و حتی ملی پوشان در این زمان بارها پیگیر حقوق خود بودند که تا حالا نتیجه ای به دنبال نداشته است. شما پیگیر این مهم نبوده اید؟
از سرپرست فعلی فدراسیون یا رئیس آینده فدراسیون فوتبال بپرسید. این فدراسیون از سایر فدراسیون ها مستقل تر شده است.
* آقای وزیر! میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به ۵۶ درصد رسیده است و در این بین کم تحرکی، عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها در ایران است. آمارها در حوزه «کم تحرکی» ایرانیان از یک هشدار جدی خبر می دهد، هشداری که عدم توجه به آن جز مرگ و میر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و سهل انگاری در این خصوص موجب می شود طی سالهای اخیر شاهد وخیم شدن وضعیت سلامت مردم باشیم.
در دوران شیوع کرونا تلاش ویژه ای صورت گرفت تا ورزش همگانی، ورزش در منزل و محیط کار مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت های رسانه ملی به خوبی استفاده کردیم. ورزش همگانی به دو موضوع بستگی دارند؛ فرهنگ و باور مردمی تا ورزش به صورت روزانه مدنظر قرار گیرد و مورد دوم به امکانات باز می گردد که خوشبختانه امروزه در کشور امکانات مان بسیار گسترش پیدا کرده است. در ارتباط با ورزش همگانی اما ایجاد فرهنگ و باور به ورزش کردن برای سلامت جسمی مسئله بسیار مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.
در ابتدای این دولت یعنی سال ۹۲، مکان های ورزشی کشور شامل سرپوشیده و روباز ۴۰ هزار مکان بود که ۱۱ هزار مورد متعلق به وزارت ورزش، ۱۴ هزار مورد به بخش خصوصی و ۱۵ هزار مکان به سایر دستگاه تعلق داشت اما تعداد آنها الان به ۶۱ هزار مکان رسیده است و نشان دهنده رشد بیش از ۵۰ درصدی در این حوزه است که رشد بالایی را نشان داده است. در سال ۹۹ مکان های ورزشی وزارت ورزش و جوانان هم اکنون بیش از ۱۵ هزار مکان، مکان های ورزشی سایر دستگاه ها بیش از ۲۰ هزار مکان و مکان های ورزشی بخش خصوصی به بیش از ۲۶ هزار مکان افزایش یافته است.


در عین حال ما به جهت اینکه بتوانیم اماکن ورزشی در محیط های مختلف کشور همچون مناطق محروم، دورافتاده و مرزی ایجاد نماییم، سیاست ایجاد زمین های چمن مصنوعی مینی فوتبال اقدام کردیم و تعداد این زمین ها از سه سال قبل تا کنون به مرز ۲۰۰۰ مکان رسیده است و در تلاشیم که تا اختتام دولت، به تعداد ۲۵۰۰ زمین برسیم. همین طور دفاتر ورزشی روستایی را نیز با استفاده از اماکنی که در روستاها در اختیار گذاشته می شود، تجهیز کردیم و الان بیش از ۵۰۰۰ هزار خانه ورزش روستایی داریم.
در بحث گسترش ورزش همگانی، دو اقدام دیگر نیز انجام دادیم که زیرساخت ورزش قهرمانی است؛ مورد اول برگزاری المپیاد استعدادهای برتر از سه سال قبل در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال است و باید بدانیم که المپیاد کشوری حدود ۱۰ تا ۱۵ سال قطع شده بود تا علاوه بر گسترش ورزش همگانی بتوانیم استعدادها را در رشته های ورزشی مختلف شناسایی نماییم.
فعالیت دوم نیز المپیاد روستاییان بود که پیش از انقلاب برگزار می شد و تعطیل شده بود، اما تحت عنوان جام خوشه چین، بین روستاییان سراسر کشور در طول دو سال و در هشت رشته ورزشی مسابقات را برگزار کردیم که خیلی مورد استقبال مواجه گردید و با مشارکت خوب روستاییان، شاهد تحرک بسیار مناسبی بودیم. باید تصریح کرد که به علت انتشار کرونا نتوانستیم مسابقات المپیاد استعدادهای برتر و جام خوشه چین را امسال برگزار نماییم اما برنامه ریزی کرده ایم که در سال آینده برگزاری این مسابقات را مدنظر قرار دهیم.
* به زمان برگزاری با اهمیت ترین و بزرگترین رویداد ورزشی جهان نزدیک می شویم، در ارتباط با المپیک توکیو شرایط ورزش ایران را چگونه می بینید؟
مسئولان کمیته بین المللی المپیک و مسئولان ژاپنی به شدت دنبال برگزاری المپیک در مرداد سال آینده هستند و هرچند که با شیوع مجدد ویروس کرونا در ژاپن ۸۰ درصد مردم این کشور درخواست کرده اند که المپیک برگزار نشود، اما تصمیم مسئولان بر برگزاری مسابقات است.
در سال قبل مرحله آماده سازی ورزشکاران را داشتیم و آن زمان تصور می کردیم که مسابقات در مردادماه سال جاری برگزار می شود، اما در مراحل پایانی کسب سهمیه بودیم که به علت شیوع کرونا مسابقات مربوطه کنسل شد و در نهایت قسمتی از مسابقات کسب سهیمه کشتی، وزنه برداری، کاراته، بوکس و... باقی مانده است و امیدواریم بتوانیم سهمیه بگیریم و با بیشترین نفرات به المپیک برویم، خوشبختانه با هماهنگی بسیار عالی بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک شرایط را پیش می بریم و خوشبین هستیم که آثار مطلوب آنرا در المپیک توکیو ببینیم.
* در مورد جوایز قهرمانان المپیکی، تاخیر در پرداخت ها و تبدیل جوایز از سکه به مبلغ ریالی سبب شده تا شاهد گلایه و اعتراض از طرف ورزشکاران غیر فوتبالی که در طول لیگ های ورزشی درآمد آنچنانی ندارند، باشیم. آیا راهکاری برای پیشگیری از دلسرد شدن ورزشکاران المپیکی دارید؟
در گذشته که نرخ طلا، سکه و دلار از ثبات نسبی برخوردار بود طبیعتا در بخشنامه ها برمبنای سکه عمل می شد اما در آخرین مرحله پرداخت ها نرخ سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزارتومان بود و تا عدد دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز که افزایش پیدا کرد، همچنان سکه پرداخت کردیم اما بر اثر تحریم های غیرقانونی ارزش پول ملی کم شد و قیمت سکه با رشد قابل توجهی روبرو و حتی به مرز ۱۶ میلیون تومان هم رسید و الان به کمتر از ۱۱ میلیون تومان رسیده است. با عنایت به افزایش قیمت سکه طبیعی است اگر روزی می توانستیم ۲۰۰ یا سکه پرداخت نماییم دیگر نمی توانیم ۲۰۰ یا ۳۰۰ سکه ۱۴ یا ۱۵ میلیون تومانی بپردازیم.
بنابراین از همان زمان که نرخ سکه ارتقا یافت، بخشنامه پرداخت پاداش، بازبینی و مبنای امتیاز بجای سکه مدنظر قرار گرفت و با نزدیک شدن به المپیک امتیاز و ارقام مربوطه محاسبه می گردد تا مشخص شود به مدال طلا، نقره و برنز چه رقمی پرداخت گردد و همانگونه که می دانید در جدول توزیع مدال های المپیک و رقابت های جهانی و آسیایی، ارزش مدال طلا قابل مقایسه با سایر مدال ها نیست، بدین سبب ارزش مدال طلا بسیار بیشتر لحاظ خواهد شد و ورزشکاران می دانند که اگر موفق به کسب مدال شوند، علاوه بر پاداش وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک نیز پاداش پای سکو خواهد داشت که ارزش آن ۵۰۰۰ دلار است و مقرر است همین رقم پرداخت گردد و در مورد نقره و برنز نیز ارقام حدود ۳ تا دو هزار دلار پرداخت می شود.


* خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟ برخی انتقادات مختلفی را نسبت به طولانی شدن پروسه خصوصی سازی مطرح می کنند.
فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس با قدرت دنبال می شود و برخی حرف هایی مطرح می شود که بنده از مبنای آن باخبر هستم، اینکه چنین صحبت هایی از طرف چه افرادی عنوان می شود اما قصد ندارم به آن بپردازم. آن هایی که انتقاد می کنند از الزامات بازار سرمایه اطلاعی ندارند و جریان ورود شرکتها به فرابورس و بورس بوسیله بازار سرمایه را نمی دانند، چونکه بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد و چنانچه اسناد، مدارک و سایر الزامات شفاف، روشن و مستند نباشد، شورای پذیرش بورس اجازه ورود شرکتها را به بازار سرمایه نمی دهد.
فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس با قدرت دنبال می شود و برخی حرف هایی مطرح می شود که بنده از مبنای آن باخبر هستم، اینکه چنین صحبت هایی از طرف چه افرادی عنوان می شود اما قصد ندارم به آن بپردازم. آن هایی که انتقاد می کنند از الزامات بازار سرمایه اطلاعی ندارند و جریان ورود شرکتها به فرابورس و بورس بوسیله بازار سرمایه را نمی دانند، چونکه بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد و چنانچه اسناد، مدارک و سایر الزامات شفاف، روشن و مستند نباشد، شورای پذیرش بورس اجازه ورود شرکتها را به بازار سرمایه نمی دهد. پروسه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس با قدرت دنبال می شود و برخی حرف هایی مطرح می شود که بنده از مبنای آن باخبر هستم، اینکه چنین صحبت هایی از طرف چه افرادی عنوان می شود اما قصد ندارم به آن بپردازم. آن هایی که انتقاد می کنند از الزامات بازار سرمایه اطلاعی ندارند و جریان ورود شرکتها به فرابورس و بورس بوسیله بازار سرمایه را نمی دانند، چونکه بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد و چنانچه اسناد، مدارک و سایر الزامات شفاف، روشن و مستند نباشد، شورای پذیرش بورس اجازه ورود شرکتها را به بازار سرمایه نمی دهد.
خوشبختانه از تاریخ ۱۸ فروردین ۹۹ که شکل واگذاری این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری باشگاه های دولتی تصویب گردید، تا حالا اقدامات بسیاری در هشت ماه اخیر انجام و اسناد ورزشگاه های مرغوبکار، کمپ حجازی، درفشی فر و شهدای گم نام صادر و ستاندن گردید و با مصوبات دولت، به نام دو باشگاه شده است و به صورت رسمی، قانونی و حقوقی استقلال و پرسپولیس هریک مالک دو ورزشگاه هستند.
در عین حال افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه ها، یک و دیگری ۱۰ میلیون تومان بود، اما الان سرمایه یک باشگاه به ۷۰۱ میلیارد و سرمایه دیگری به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همین طور تمامی گزارشات مالی و حسابرسی ها به صورت دقیق از طرف سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش ها تا دوهفته آینده بررسی می شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.
معتقدیم با عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه، حضور مردم در مدیریت آنها، تحقق پیدا خواهدنمود و امیدواریم با خصوصی سازی و شفاف سازی فرایندها، شرایط بهتری برای دو باشگاه پرطرفدار رقم بزنیم، چونکه دیگر نمی توان با اشتباهاتی که طی ۴۰ سال قبل در حوزه مدیریت استقلال و پرسپولیس رخ داده، فعالیت ها را پیش برد. خیلی از اقدامات همچون خرید و فروش بازیکنان بر اساس قوانین شرکت های دولتی امکان پذیر نیست و در تلاش هستیم تا مالکیت و مدیریت دو باشگاه منطقی شود و بتوانند در راه رشد و توسعه حرکت کنند.




منبع:

1399/10/29
17:35:18
0.0 / 5
211
تگهای خبر: اسب , المپیك , بازی , باشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری